'AB INTRA' PRODUCCIÓ

Es materialitza un cicle llarg de col·laboració en part tècnica i en part compositivo-creativa amb Quico Estivill. El seu ab intra, presentat primer al MVR i en mutació després a la Casa de Cultura de Girona (Diputació de Girona fins el 18/03/17), arriba a un punt que tendeix a la finalització, entenent però que no és un projecte circular i que no específicament ha d’acabar amb un punt i final. El projecte, obra molt personal i autobiogràfica, pot seguir obrint camins subterranis no necessàriament endreçats en un trajecte creatiu i permanent de l’artista, recorreguts similars als camins dels tèrmits punt d’inici de l’argumentari per altra banda.

Vaig començar la col·laboració amb ab intra a raó de donar suport fotogràfic al recorregut de l’artista per la foscor a la Cova de la Font Major de l’Espluga. La primera sessió a la cova va comportar vora un centenar de fotografies digitals, amb plena llibertat meva ja. La necessitat de fer una segona sessió dins la cova i la decisió ja d’apostar per una obra de grans dimensions, la fotografia més gran que he produït mai (207x145 cm.) ens va fer optar pel format analògic amb una càmera de plaques Cambo.

trajecte de llum, analògic en giclée sobre paper muntat en metacrilat 207x145 cm
© Albert Carreras & Quico Estivill, 2016

Les provatures d’estiu amb la càmera de banc òptic, adaptada al mig format per poder tenir un treball viable a la cova, es van fer a la llum de dia abans de poder fer les sessions en les condicions crítiques de la cova: un noranta-i-molt per cent d’humitat, la impossibilitat (gairebé) de manipular material, pel·lícula i òptiques (amb l’aigua sobrepassant la cintura) i l’imprescindible ajuda de l’equip d’espeleòlegs de la cova, bàsics per guiar-nos a dins i ajudar-nos a moure el material, a qui cal agrair la paciència alhora de deixar que el Quico treballés durant hores mentre jo feia una tasca fotogràfica amb un ritme molt lent.

L’esforç del treball amb banc òptic i l’analogia pura i dura, amb material sensible en color (suportat posteriorment pel bon saber fer de l’equip del laboratori Còpia), és un repte que tot fotògraf entoma sense pensar, però que es va recargolant a mida que es topa amb la minuciositat necessària per treballar amb aquestes tècniques.

De les imatges resultants en va sorgir força material que ha acabat per ser obra de l’exposició (ab intra – sessions cova) però també molt altre material fruit del contacte cada cop més proper amb el sentit artístic de la proposta i l’anar localitzant les peces del trencaclosques estivillà, multidireccionals, tremendament pluridisciplinaris, un mareig pel qui no hi està avesat on res es descarta i tot s’utilitza. Es podrien fer una segona i una tercera mostres amb el material no exposat. S’han fet també reproduccions posteriors i sobretot l’edició limitada de 10 capses-marc amb 5 fotografies cada una en giclée sobre paper Hahnemühle 60x85 cm. editades i signades que formen un conjunt de gran bellesa en un llibre-marc amb reproduccions de màxima qualitat a càrrec de Còpia Lab.

I finalment el treball en el llibre ab intra on també he pogut participar amb la reproducció de les obres de la mostra i en la redacció d’un text inicial. En quant a la reproducció de les obres en sí cal dir que és una meravella treballar amb aquestes textures, amb la incidència de la llum, amb peces úniques com l’“ab dicens” la peça amb el poema de Víctor Sunyol executat sobre vidre ennegrit manualment. I tota una relació d'obra física amb noblesa de materials varis: fusta, cera, guix, vidre, paper, coure, or... els llums de carburo daurats, els olis, els leds intestinals, l’escòria de coure, el burí i la punta seca sobre la planxa, el gravat, l’audiovisual, la disputa nua sobre el conglomerat... gairebé infinit; acció d’artista total, empetitint la meva simple col·laboració, tant tècnica a voltes que no es mereix ni ser destacada. El catàleg és una obra d’art en sí. Excel·lent perquè és el que perdura si l’exposició s’esquartera amb obra venuda i acaba fent impossible re-ajuntar de nou tot el discurs matèric del projecte.



Pàgines d'Ab intra / quico estivill
Ed. Casa de Cultura de la Diputació de Girona Fundació Carulla, 2017
-->

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.